Zoeken
  • Hadewijch Heyvaert

Hoe mild ben jij voor jezelf?

Bijgewerkt: apr 30

Hoe gaat het met jou, en met je energie? Geraak je weer wat opgeladen nu de dagen langer worden en we stilaan mogen uitkijken naar terrasjes doen? Of voel jij vooral de weerslag van de lange lockdown? Lukt het jou om de energie aan te vullen, als dat nodig is?


Een deskundige coach kan je hierbij helpen, door tips met jou te delen en door bepaalde vaardigheden met jou te oefenen. Coaching leert je om ‘regie te nemen’: datgene in handen te nemen waar je invloed op hebt. Bijvoorbeeld als je je job op zich graag doet, maar problemen hebt met de communicatiestijl van een naaste collega, dan kan je daarover in gesprek leren gaan. Zo voel je je minder een speelbal van de omstandigheden.


Maar we mogen niet vergeten dat het even belangrijk is om in lastige tijden mild te zijn voor onszelf. En ook dat leert een Kompas-coach jou. Want er zijn veel dingen waarop we geen invloed hebben, maar die ons toch sterk raken. Veel werknemers zijn bijvoorbeeld moe na een lange periode van telewerk en andere coronamaatregelen. Dat je je minder goed voelt door de coronamaatregelen is niet zomaar iets wat je moet wegmoffelen. Het mag, je daarover verdrietig voelen. Het mag, voelen dat het allemaal wat minder is de laatste maanden.


Je leven in handen nemen en aandacht hebben voor wat wél kan en goed loopt is belangrijk. Mildheid en aandacht voor wat er moeilijk loopt en wat jou raakt is dat ook.

In rouwtermen noemt men dit verliesgericht én herstelgericht denken en handelen*. Je bent mild voor de pijn en het ongemak die je ervaart, én je zet ook stappen richting meer welzijn. Door beide polen aandacht te geven (verlies en herstel) creëer je meer evenwicht*.


Mildheid, dat betekent vriendelijk zijn tegen jezelf, jezelf behandelen zoals je dat zou doen bij een dierbare vriend(in) die het moeilijk heeft. Weet dat jezelf streng toespreken niet helpt om je beter te voelen, of om beter te presteren in je job. Belangrijk is je gevoelens (verdriet, angst, teleurstelling, ontmoediging,…) er gewoon even te laten zijn. Gevoelens komen en gaan, als je de tijd neemt om ze te doorvoelen.


Mildheid en ruimte maken voor moeilijke gevoelens/gedachten én stappen zetten die je energie geven: het komt allemaal aan bod tijdens onze ACT-reeksen (Acceptance & Commitment Therapy). Op 17 juni 2021 kan je kennismaken met ACT tijdens een gratis middagwebinar. Zowel de ochtendreeks voor mensen met burn-out als de avondreeks voor werknemers en zelfstandigen gaan weer van start in september 2021.


* Rouwtherapeut Johan Maes benadrukt (in De Morgen, 20/3/2021) dat praten over en erkenning krijgen voor moeilijkheden belangrijk is (tijdens corona), maar dat het ook essentieel is om te kijken hoe het gemis in iets anders kan worden omgezet. Om niet enkel verliesgericht, maar ook herstelgericht te denken en te handelen. "Wanneer we alleen maar onze pijn uitspreken en op het negatieve focussen, kan dat ongezond worden en kan het die pijn op den duur versterken. Wanneer we bijvoorbeeld het gevoel hebben dat we onze autonomie zijn verloren, kunnen we daar om treuren, verdrietig en boos zijn, maar mogen we ook kijken naar waarop we wél nog controle kunnen uitoefenen en daarop inzetten. Dat betekent niet dat je gewoon 'sterk moet zijn', maar dat je ook kan zien hoe je met kwetsbaarheid kunt omgaan en dat ook positieve ervaringen worden geactiveerd.








89 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven