How to ACT @ work: ACT-avondreeks
voor werknemers en zelfstandigen

Kompas staat bekend om zijn expertise en uitgebreide ervaring met mensen met burn-out. Het team werkt hierbij met ACT (Acceptance & Commitment Therapy), een gedragsmatige aanpak die heel goed werkt bij burn-out. Tot nu toe gingen bij Kompas al een twintigtal ACT-reeksen in kleine groep door. Intussen wordt deze aanpak steeds meer in de individuele begeleidingen gebruikt en sinds voorjaar 2018 organiseren we twee keer per jaar ook een ACT-avondreeks die zich richt op werknemers. Ook bij werknemers met bepaalde vragen of klachten blijkt de ACT-aanpak immers goed te werken:

  • Ik kan mijn werk ’s avonds niet loslaten, ik blijf erover piekeren.

  • Bij een conflict met een collega reageer ik heel gevoelig.

  • Ik leg de lat hoog, en dit bezorgt me veel stress.

  • Ik wil meer uit mezelf en mijn loopbaan halen, maar heb geen idee hoe.

  • Ik ben angstig als ik een presentatie moet geven en slaap dan nachtenlang slecht.

  • Mijn werk put mij uit, ik vind er hoe langer hoe minder plezier in.

Deze reeks kan ook gevolgd worden in combinatie met individuele loopbaanbegeleiding, en kan ook zinvol zijn wanneer je al loopbaanbegeleiding achter de rug hebt bij Kompas of elders, ter opfrissing of ter verdieping. 

Voor extra info over de avondreeks kan je loopbaancoach Hadewijch Heyvaert contacteren via 0473/32.68.52 of h.heyvaert@loopbaankompas.be.

Deelnemers aan eerdere ACT-avondreeksen zeiden het volgende: 

  • "Heel erg bedankt voor deze voor mij erg nuttige cursus, een prima vervolg op de eerdere loopbaanbegeleiding die ik volgde bij jou. Een echte eye-opener ook, voor mij persoonlijk. Ik ben me nu veel bewuster van de manier waarop ik naar de dingen kijk en hoe ik in het leven sta. Dikke merci!" (Sabine D)

  • Ook Helene is enthousiast over de combinatie van loopbaancoaching met de ACT-reeks

  • “Voor mij was deze reeks heel bruikbaar en concreet.”

  • "Ik heb het gevoel dat het op erg korte tijd iets in mij heeft veranderd, dat ik meer in balans ben. Meer kan relativeren en afstand nemen. Hopen dat dit blijft! Ik ben ACT aan erg veel vrienden aan het aanraden, het zou zo waardevol zijn voor heel veel mensen."

  • “Deze reeks was een eye-opener, door de trainer goed aan de man (vrouw) gebracht.”
     

Wat is Acceptance & Commitment Therapie (ACT)?

  • Niet wàt we allemaal voelen is het probleem, wél dat we het niet goed durven voelen en worstelen met het omgaan met wat we voelen.
    ACT leert je om ruimte te geven aan alles wat je ervaart, op de eerste plaats aan moeilijke gevoelens: niet door je te laten overspoelen door deze gevoelens of door te leren hoe je ze kan wegduwen, maar via een soort “gulden middenweg”.

  • Niet dat we veel denken of de inhoud van ons denken is het probleem, wél dat we onze gedachten allemaal klakkeloos geloven.
    ACT leert je hoe je je gedachten en gevoelens minder serieus kan nemen. Gedachten zijn geen feiten, geloof niet alles wat je denkt, er is niet altijd een link tussen wat je denkt en de realiteit.

  • Alles wat er in ons omgaat, mag er zijn, maar niet per se als leidraad voor onze acties en keuzes.
    ACT leert je om je te blijven focussen op wat je echt belangrijk vindt in je leven en om je niet te laten afleiden door je afradende en belemmerende gedachten.

Wat biedt een ACT-reeks?

Gedurende de 5 sessies maak je kennis met zes vaardigheden die nodig zijn om ACT toe te passen in je eigen leven: 
 

  1. contact maken met het hier en nu i.p.v. vast te hangen in het verleden of de toekomst: daarom starten we elke avond met een mindfulnessoefening

  2. oncontroleerbare pijnlijke ervaringen leren accepteren i.p.v. ertegen te vechten of ze proberen te vermijden: aan de hand van oefeningen die je leren hoe je deze ervaringen met je mee kan dragen en deze te nemen zoals ze zijn

  3. afstand nemen van je niet-helpende gedachten i.p.v. ermee samen te smelten en ernaar te handelen: aan de hand van oefeningen die je leren hoe je deze gedachten kan observeren en benoemen en waarbij je bijgevolg de afstand tussen jezelf en deze gedachten zal ervaren

  4. op een andere manier leren kijken naar jezelf i.p.v. te versmelten met een negatief zelfbeeld: aan de hand van oefeningen die je leren hoe je meer compassie kan hebben voor jezelf en oefeningen die je leren om een afstand in te bouwen tussen jezelf en je gedachten en beschrijvingen over jezelf

  5. stilstaan bij de zaken in het leven die je echt belangrijk vindt: aan de hand van oefeningen die je leren hoe je meer voeling kan krijgen met deze levenswaarden

  6. investeren in je waarden: aan de hand van oefeningen die je leren hoe je concreet meer kan leven volgens je waarden

Wat kost het?

Een ACT-reeks kost 394,46 euro (inclusief BTW) voor 5 sessies van 2,5u.
Wie tijdig inschrijft, geniet een vroegboekkorting (350,90 euro ipv 394,46 euro): de uiterste inschrijvingsdatum hiervoor vind je rechtsboven op deze pagina.

Waar en wanneer gaat de ACT-avondreeks door?

In de nieuwe lokalen van Kompas, Willemsstraat 7 in 3000 Leuven (gelijkvloers), vlakbij het station. De reeks gaat door met minimum 6 en maximum 8 deelnemers. De ACT-cursus staat ook open voor mensen die geen individuele loopbaanbegeleiding volgen bij Kompas.

 Agenda

How to ACT @ work
ACT avondreeks

woensdagen 22/1, 5/2, 19/2, 4/3 en 18/3 2020

18:30-21:00

vroegboekkorting tem 8/1/2020: 350,90 euro ipv 394,46 euro (incl BTW)

© 2019 by emino

  • Instagram Social Icon
  • Black Facebook Icon