Zoeken
  • Hadewijch Heyvaert

Hoe flexibel ben jij?

Bijgewerkt: jul 16

Enkele jaren geleden publiceerden we al een blog over de 'VUCA’ wereld en arbeidsmarkt. VUCA staat voor volatile (vluchtig), uncertain (onzeker), complex en ambiguous (dubbelzinnig)... Meer dan ooit herkenbaar in coronatijden ...


Corona stelt onze flexibiliteit op de proef. Telkens nieuwe maatregelen vragen altijd weer aanpassingen in onze levensstijl. Geen mondmasker of toch wel? Op vakantie of toch niet? Samenkomen met vrienden en familie, en zo ja, hoeveel? Ook op de werkvloer pasten we ons de voorbije maanden meer dan eens aan aan totaal nieuwe situaties. En we weten allemaal dat we nog een hele tijd de nodige flexibiliteit aan de dag zullen moeten leggen.


Sommige mensen passen zich aan veranderingen aan met de glimlach. Anderen houden dan weer meer van wat vertrouwd is en raken eerder gestresseerd door teveel verandering. Waarschijnlijk zitten de meesten van ons ergens tussen 'heel flexibel' en 'helemaal niet flexibel' in. Waar situeer jij jezelf binnen deze twee polen?


Bij Kompas werken we met onze cliënten vaak aan innerlijke (of psychologische) flexibiliteit.

Daarmee bedoelen we niet: meebuigen met alle winden en je eindeloos aanpassen aan de verwachtingen van anderen. Wel merken we dat de 'VUCA' wereld en arbeidsmarkt veel van werknemers én zelfstandigen vraagt. En dat psychologisch flexibeler worden helpt om voor jouw waarden en doelen te gaan, ook al is dat niet altijd de makkelijkste weg en kom je soms heel wat ongemak tegen.

  • Wil je bijvoorbeeld graag binnen je bedrijf doorgroeien naar een meer uitdagende functie, maar twijfel je zo dat er niks van komt?

  • Of wil je juist dolgraag in een andere sector opnieuw beginnen, maar durf je niet?

  • Of wil je eindelijk dat conflict met je collega aanpakken op een manier die werkt?

In zo'n gevallen heb je iets aan psychologische flexibiliteit: als je graag stappen wil zetten die niet makkelijk zijn, maar voor jou wel de moeite waard.


Psychologische flexibiliteit is een begrip uit ACT (Acceptance and Commitment Training), en zit verweven in veel van onze loopbaanoefeningen. Omdat de ACT-aanpak goed onderbouwd is en omdat onze cliënten er veel hebben, gaan er najaar 2020 maar liefst twee ACT-groepen door:

Enkele nieuwigheden:

  • Sterk verlaagde prijs én je kan de KMO-portefeuille inzetten (30% korting) als je daarvoor in aanmerking komt.

  • De eerste en laatste sessie gaan (indien mogelijk) door in Leuven, de overige drie sessies gaan online door. Je kan dus ook deelnemen als je wat verder weg woont. En als corona opflakkert, gaat de reeks toch door, volledig online dan.

ACT bestaat uit zes pijlers, die allemaal aan bod komen en geoefend worden tijdens de groepssessies én tussendoor thuis op je eigen tempo:

  1. contact maken met het hier en nu

  2. loskomen van niet-helpende gedachten

  3. ruimte maken voor pijnlijke ervaringen

  4. milder kijken naar jezelf

  5. stilstaan bij de zaken in het leven die jij echt belangrijk vindt

  6. je waarden omzetten in doelen en haalbare acties

​Wil je graag weten hoe het staat met jouw psychologische flexibiliteit? Doe hier de test! Meer uitleg over deze vragenlijst vind je hier. En bij Kompas natuurlijk. De Kompas-coaches zijn ook ervaren ACT-trainers. Kompas participeert momenteel ook aan het ESF-project ACTief aan het werk en bouwt zo verder aan haar deskundigheid op vlak van psychologische flexibiliteit op de werkvloer.



0 keer bekeken

© 2020 by emino

  • Instagram Social Icon
  • Black Facebook Icon