Herken jij dat, dat er precies op je laptop - of erger nog: ergens in je hoofd - staat 'geschreven' dat er altijd maar meer moet? Dat je altijd het maximum uit je tijd moet halen? Dat jij een bepaalde taak moet doen, vermits je collega het nu eenmaal niet doet en het wel gedaan moet worden? Het is bijna een constante in onze loopbaangesprekken: de vele 'moetens' die mensen hebben als het over hun werk gaat. En de stress die dat geeft.
Nu de meesten van ons nog in vakantiemodus zijn, is het misschien een goed moment om er bij stil te staan of je dit anders wil aanpakken als het werk weer op volle toeren draait. Minder meegaan in al die moetens in je hoofd is een hele kunst - en ook een vaardigheid die je kan leren. De Kompas-coaches werken daarbij vaak met ACT (Acceptance & Commitment Therapy). Wil je daar meer over moeten, check dan zeker de info over ons gratis ACT-introductiewebinar.
Maar ook een simpele vraag als 'Moet ik dit nu doen?' kan soms al helpen! Zeker als je ze opsplitst tot Moet. Ik. Dit. Nu. Doen?
Moet ik dit nu doen? Vaak zeggen we automatisch 'ja' op een taak, zonder erbij stil te staan of ze tot ons takenpakket behoort, of we er tijd voor hebben binnen de gevraagde deadline, en of het wel echt een need-to-do is of eerder een nice-to-do.
Moet ik dit nu doen? Het zou best kunnen dat een actie nodig is, maar dat jij niet het best geplaatst bent. Soms kan je delegeren, of hulp vragen, of een taak verdelen onder collega's. De vraag kan dus ook zijn of jij dit alleen moet doen.
Moet ik dit nu doen? Ga na wat de juiste actie is. Een omslachtige mail sturen met jouw vraag, of is een telefoontje doen efficiënter? Een lang verslag maken van een vergadering inclusief prachtige opmaak, of een eenvoudig en even accuraat verslagje sturen via mail?
Moet ik dit nu doen? Heel vaak denken we dat iets dringend is, terwijl dat eigenlijk helemaal niet het geval is. Misschien kan het volgende week ook, en haal je je onnodige stress op de hals door deze taak onmiddellijk af te handelen, naast wat echt dringend is. Deze vraag gaat dus over prioriteiten stellen. De prioriteitenmatrix van Eisenhower kan jou hier echt helpen!
Moet ik dit nu doen? Soms moet er gewoon helemaal niks gedaan worden, bijvoorbeeld als je in cc staat in een mail, of als je het gevoel hebt dat het probleem zich vanzelf gaat oplossen als je een dagje afwacht.
De belangrijkste tip is deze: probeer eraan te denken eens goed in en uit te ademen voor je je weer in een volgende taak stort. Wie weet merk je dan dat dat niet moet. Of dat jij het niet moet doen. Of dat het niet nu moet. Of dat er je iets anders te doen staat. De grootste vriend van stress is werken op automatische piloot. Regelmatig bewust ademen - ook tijdens je pauzes - kan je helpen die automatische piloot stap voor stap te doorbreken.
Comments