Zoeken
  • Hadewijch Heyvaert

De kankerdiagnose heeft mij serieus doen nadenken, door ACT durf ik de gouden kooi nu te verlaten.

Interview met Myriam over de ACT-reeks die ze bij Kompas volgde begin 2022, tijdens ziekteverlof.


Wat was de concrete aanleiding om je voor de ACT-reeks bij Kompas in te schrijven?


Ik heb ACT leren kennen via mijn Rentree-coach die mij begeleidde na mijn borstkankerdiagnose. Ik heb altijd heel gezond geleefd en was dan ook heel ontgoocheld in mijn lichaam toen ik borstkanker kreeg. Het enige wat ik misschien kon veranderen was mijn stressniveau en dat deed mij nadenken over mijn werk. Bovendien wou ik ook eens stilstaan bij wat ik echt nog graag wou doen. Mijn Rentree-coach had daarom wat uitleg gegeven over ACT en een paar ACT-opdrachten doorgestuurd. Het leek mij heel interessant, maar ik had moeite om er zelf mee aan de slag te gaan. Toen ik zag dat er een ACT-reeks werd georganiseerd heb ik mij meteen ingeschreven. Ik wilde namelijk graag weten hoe ik mij meer kan afschermen van negatieve stress en meer positieve energie uit mijn job kan halen.


Noem eens enkele belangrijke inzichten of oefeningen die je meeneemt uit de ACT-reeks.


Door het volgen van de reeks ben ik me meer bewust geworden van mijn gedachten en het heeft me geholpen om te beseffen dat gedachten geen feiten zijn. De verhaaltjes die soms in m’n hoofd geschreven worden, komen niet altijd overeen met de realiteit.

Wat zeker is blijven hangen is de metafoor van de buschauffeur met zijn passagiers. Ik

probeer nu het verschil te zien tussen mijn richting en die waarnaar mijn passagiers mij willen sturen.

Ook de oefening om ons verstand een naam te geven zal ik niet gauw vergeten. Ik vond het eerst eigenlijk een beetje raar en best wel moeilijk, maar door er over na te denken heeft het wel weer wat inzichten opgeleverd. Het horen van de namen die de anderen van de groep aan hun brein hadden gegeven was soms zo herkenbaar (en ook wel grappig 😊). Iemand had als naam voor zijn brein ‘Franky’ van Het Eiland gekozen. Ik kon het mij zo levendig voorstellen.

Ik heb in elk geval geleerd om minder naar mijn gedachten en regels te luisteren en milder te zijn voor mezelf. Ik onthoud ook dat het oké is om me eens niet oké te voelen.


Noem eens wat zaken die de cursus de moeite waard maakten voor jou.


Ik vond het volgen in groep een grote meerwaarde. We hadden een kleine en vooral aangename groep. We konden openlijk onze ervaringen delen en de ‘struggles’ van de anderen waren vaak ZO herkenbaar. Het oefenen tijdens de avonden vond ik niet zo gemakkelijk omdat het soms nog een beetje te emotioneel was voor mij, maar ik voelde nooit een druk, integendeel. Ik keek telkens uit naar de ACT-avonden en het heeft mij zelfs geholpen met mijn verwerkingsproces.

Naast oefeningen gaf onze lesgeefster Hadewijch ons elke les ook een paar interessante teksten mee en daarvan zijn er verschillende blijven hangen. Ik lees ze soms nog eens opnieuw als opfrissing, want ik wil vermijden om in mijn oude gewoontes te hervallen.


Is er een ACT-tip die volgens jou best iedereen zou kennen, zelfs jongeren?


Er is niet echt één bepaalde ACT-tip die ik eruit kan halen omdat ze allemaal nuttig zijn, maar eigenlijk zou ACT wel kunnen helpen bij het maken van een studiekeuze. Op 17-18 jarige leeftijd beslissen wat je wilt studeren vond ik persoonlijk niet evident. Had ik toen bewuster nagedacht over mijn waarden en de richting die ik uit wou, en mij minder door de goed bedoelde adviezen van mijn omgeving laten beïnvloeden, dan had ik misschien een andere keuze gemaakt.


Zou je het volgen van deze reeks aanraden? En zo ja, aan wie dan precies?


Ik zou het aanraden aan iedereen die overspoeld wordt met (negatieve) gedachten en hierdoor niet goed weet welke richting hij/zij uit wil.


Heb je zaken gemist?


Niet echt, want ik wist op voorhand eerlijk gezegd niet goed wat ik ervan kon verwachten. Uiteindelijk hebben de ACT-sessies mij niet alleen geholpen om de oefeningen van mijn Rentree- coach beter te begrijpen en toe te passen, maar hebben ze mij ook mijn ‘levenskompas’ doen ontdekken. De vage verwachtingen die ik had zijn dus zeker ruimschoots overtroffen.


Hoe ga je hier nu verder mee aan de slag?


Het blijft een uitdaging om alles in de praktijk toe te passen en niet meegesleurd te worden door de maalstroom van het leven. Ik probeer daarom sommige situaties meer van op afstand te bekijken. Mij helpt het nu om bepaalde gedachten en gevoelens op te schrijven. Daardoor gaan ze precies een beetje uit mijn hoofd en wordt mijn hoofd terug wat lichter.


Hoe kijk je op dit moment naar je werk? Is dat anders dan voor het volgen van de cursus?


De kankerdiagnose heeft mij serieus doen nadenken en mijn buikgevoel zei me dat ik iets aan mijn werksituatie moest veranderen, maar door ACT durf ik ook echt de stap te zetten om de gouden kooi te verlaten. Zonder het te beseffen was ik eigenlijk al een paar jaren over mijn grens aan het gaan. Door de Rentree coaching had ik a.d.h.v. oefeningen en feedback van mensen rondom mij een goed beeld gekregen van mijn kwaliteiten en valkuilen. Ik kwam tot de conclusie dat ik in mijn huidige job enerzijds mijn kwaliteiten niet ten volle kan gebruiken en anderzijds veel taken doe die energie van mij vreten, weinig voldoening geven en niet helemaal overeenkomen met mijn waarden. ACT heeft mij doen inzien dat ikzelf iets kan veranderen, ook al moet ik hiervoor uit mijn comfortzone komen. Ik heb dan ook de beslissing genomen om na 17 jaar een andere weg in te slaan en ben hierover ook in gesprek gegaan met mijn huidige werkgever.

Het is allemaal wel spannend, want ik heb nog niets concreets, maar heb wel een droom. Het belang van mildheid en geduld probeer ik nu toe te passen.


Het is spijtig dat ik dit pas door mijn diagnose allemaal beseft hebt, maar beter laat dan nooit. Ik ga in elk geval proberen om bepaalde situaties op het werk (maar ook daarbuiten) meer van op afstand te bekijken, beter mijn grenzen te bewaren en vooral te handelen naar mijn eigen waarden.


Voor mij persoonlijk staat ACT voor:

  • Accepteren van wat mij is overkomen en van de gevoelens en emoties die er bij komen kijken zonder er tegen te vechten, mezelf te veroordelen of schuldig te voelen

  • Contact maken met mijn waarden en wat ik echt graag doe

  • Toegewijd actie ondernemen om volgens mijn waarden een zinvolle job te vinden die mij meer voldoening en positieve energie geeft en waar ik echt iets kan betekenen voor mensen

PS Myriam was na de ACT-reeks nog in individuele begeleiding bij Kompas tot eind augustus 2022. Een half jaar na het beëindigen van de reeks zet zij nog volop in wat ze leerde over ACT en werkt ze verder naar een nieuwe job. Wil jij ook weer aan het werk na ziekte? Meer info over de ACT-ochtendreeks 'Stilstaan, bewust worden, kiezen' vind je hier!






218 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven